Persbericht Fiets naar je Werk Dag

Fiets Naar Je Werk Dag 16 September 2021

Persbericht Fiets naar je Werk Dag

16 september 2021

Fiets naar je Werk Dag 2021: veel deelnemers afkomstig uit zorg en minder thuiswerkers

• Zeer sterke vertegenwoordiging deelnemende fietsers in de zorgsector
  • 9% van het aantal deelnemers werkt thuis (tov 15% in 2020).

Vandaag, donderdag 16 september doen naar verwachting meer dan 10.000 deelnemers mee aan de Fiets naar je Werk Dag. Hiervan doet 9% mee in de vorm van het zogeheten thuiswerkrondje. Dat is 6% minder dan in 2020. Het gemiddeld aantal kilometers dat wordt afgelegd, is in 2021 gestegen. Een simpele verklaring hiervoor lijkt de sterke opmars van de elektrische fiets te zijn. De organisatie ziet voorts een opvallend sterke vertegenwoordiging van de zorgsector onder de deelnemende fietsers op de alweer vijftiende landelijke Fiets naar je Werk Dag.

Net als in 2020 is de Fiets naar je Werk Dag in verband met corona verplaatst van mei naar september. Duizenden werkgevers stimuleren op deze dag hun medewerkers actief om op de fiets naar het werk te komen. Fietsen naar het werk geniet als onderdeel van een gezonde leefstijl en vitaliteitsbeleid ook in 2021 veel aandacht van werkgevers en overheden. Het aantal thuiswerkers lijkt gezien het slinkende aantal aanmeldingen voor het thuiswerkrondje wat af te nemen. Deelnemen met een thuiswerkrondje betekent dat een medewerker op de dag zelf de fiets pakt en het aantal kilometers fietst dat diegene normaal gesproken naar het werk zou fietsen.

De Fiets naar je Werk Dag is bedoeld om werknemers in heel Nederland het figuurlijke duwtje in de rug te geven. Met als doel om in beweging te komen en om de auto vaker te laten staan. De elektrische fiets lijkt dit positief te ondersteunen. Opvallend is dat het gemiddeld aantal kilometers is gestegen. De actieradius neemt dus met behulp van een fietsmotor duidelijk toe.

Ook is het opvallend om te zien dat de Fiets naar je Werk Dag ‘omarmd’ wordt door medewerkers uit de zorg. Het overgrote deel van de deelnemers is daar werkzaam. Een logische verklaring is dat in de zorg maar een hele kleine groep medewerkers thuis kan werken. Een andere reden zou kunnen zijn dat werkgevers in de zorg actief bezig zijn met de HR-thema’s vitaliteit en duurzaamheid en hun medewerkers aansporen om deel te nemen aan de Fiets naar je Werk Dag.

LOGO NFP Fietslease 200 Breed
Fiscfree Logo 200 Px Breed