Hoe werkt jouw fietsplan?

Uitsnede Man Fiets
Hoe Werkt Een Fietsplan

Hoe werkt jouw fietsplan?

23 juli 2020

Bied jij je werknemers met een fietsregeling al de optie om een fiets via de zaak aan te schaffen? Goed begin! Want voor veel werknemers is de werking van een fietsplan nogal ingewikkeld, terwijl dit helemaal niet zo is. Hoe zit dat bij jou? Vertel jij je medewerkers wel genoeg over jullie fietsregeling?

Communiceer je fietsregeling

Zijn jouw medewerkers wel goed op de hoogte van de opties die je ze aanbiedt? Uit allerlei onderzoeken blijkt dat het bij veel werkgevers aan communicatie ontbreekt. Een gemiste kans, want hoe vaak praten mensen op feestjes wel niet over hun werk en daarmee ook of ze een goede of slechte werkgever hebben? Interne communicatie is daarom een belangrijke succesfactor om betrokkenheid op de werkvloer te creëren.

Veel werknemers zitten nog met vragen als:

  • Mag ik een fiets kopen of leasen?
  • Hoe wordt dit verwerkt met mijn loon of kan ik vrije dagen inzetten?
  • Mag ik de fiets privé gebruiken?
  • Kan ik een fiets kopen voor mijn familieleden of vrienden?
  • Hoe werkt dat belastingvoordeel nu precies?

Ellen Walet van NFP Marketing & Communicatie over het communiceren van een fietsplan: 

Fietsplan communiceren

Persoonlijk aanspreken is de sleutel

De informatie over het aanschaffen van een fiets dient persoonlijk, actueel en concreet te zijn. Zorg er voor dat je dit niet alleen op je intranet of in je nieuwsbrief zet, maar spreek je medewerkers op een persoonlijke wijze aan. Dit kan bijvoorbeeld door een bijlage toe te voegen aan een loonstrookje.

Tot slot moet de informatie ten alle tijde zichtbaar en beschikbaar zijn in bijvoorbeeld een HRM E-portaal.

Zorg voor draagvlak in je bedrijf

Stel jij ziet als HR-medewerker een fietsplan helemaal zitten, fittere werknemers komen immers het arbeidsklimaat ten goede. Maar niet iedereen binnen jouw organisatie blijkt even enthousiast. Wat doe je dan?

Om van jouw fietsregeling een succes te maken moet de urgentie voelbaar zijn bij alle medewerkers. Van CEO tot schoonmaker. Dat betekent dat communicatie cruciaal is. Feitelijke communicatie wel te verstaan. Wat levert het je organisatie op? Wat doet het met de gezondheid van een medewerker? De huidige coronacrisis op dit moment kan in je voordeel werken. Het OV voelt niet meer veilig en mensen voelen de noodzaak om hun immuunsysteem te boosten.

Kortom: hier ligt voor de meeste HR afdelingen een extra communicatieve taak.

Aantrekkelijk werkgeverschap

Zet jezelf neer als een aantrekkelijke werkgever. Een credo wat we steeds vaker horen in 2020. Hierin kan een goed fietsplan, als onderdeel van een flexibel en sterk arbeidsvoorwaardenpakket, een grote rol spelen.

Dit is dé manier om jezelf op de kaart te zetten en zeker bij millennials onder de aandacht te komen. Geld speelt niet altijd een rol en een ruim secundair arbeidsvoorwaardenpakket kan vaak net dat ene verschil maken!

Aantrekkelijk werkgeverschap

Wees trots op jouw fietsplan

Waarom maak je je medewerkers niet regelmatig attent op het feit dat zij beschikken over een sterk secundair arbeidsvoorwaardenpakket en dat ze nog veel kansen laten liggen? Je bent er toch trots op dat je ze dit pakket kan aanbieden? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een leuke interne actie
  • Een promotiefilmpje van werknemers die al gebruik maken van je fietsplan.

Je eigen communicatie- en marketingafdeling heeft vast nog betere ideeën in petto. Want laten we eerlijk zijn; het scheelt niet alleen je medewerkers, maar ook jezelf uiteindelijk in de portemonnee (sociale lasten besparing).

Blijf daarom communiceren en fietsen!

LOGO NFP Fietslease 200 Breed
Fiscfree Logo 200 Px Breed
Logo Nationale Fiets Projecten 200Px
Trappers Vrijstaand Wit Grijs 200 Breed
Logo Werknemersplein 200Px
Fiets Naar Je Werk Dag Logo 200Px

Postadres
Postbus 594
8440 AN Heerenveen
0513 - 64 06 28

Bezoekadres
Industrieweg 8
8444 AS Heerenveen